dinsdag 8 augustus 2006

Tijd om een bezoekje aan de dienst waterbeleid van de provincie te brengen. Op de vierde verdieping wordt ik vlot tot bij de verantwoordelijke ingenieur voor onze regio gebracht. "Hebt u een afspraak?", Ai, ai ... "Neen, de gemeente heeft me naar jullie gestuurd.", "Bon, zeg maar."

Na enkele minuten praten over de situatie wordt het weer maar eens duidelijk: Als je iets vraagt, haal je jezelf meer last op de hals. Wat blijkt nu? Indien er een aanpassing moet gebeuren aan een bestaande overbrugging, dan moet die overbrugging conform gemaakt worden aan de heersende regels. En die (nieuwe) regels stellen dat er een buis van 60cm doormeter moet voorzien worden. Trust me, als de bestaande buis 50cm is, zal het al veel zijn. En ze komen dit rigoreus keuren. Als we dus willen verbreden, moeten we buiten dat we een maand of twee moeten wachten op een machtiging, ook nog eens de volledige bestaande overbrugging vervangen door een nieuwe met grotere buizen. 1 opsteker is wel dat we ze zonder veel probleem tot 6 meter mogen verbreden, maar pas NA dat we de machtiging ontvangen hebben.

Gelukkig vraagt de ingenieur of we ook al de twee andere machtigingen hebben aangevraagd. "Twee andere machtigingen?", "Ja, die voor de overloop van de IBA, Individuele Behandeling van Afvalwater, en die van de regenput." Om deze overlopen te mogen laten uitmonden in de onbevaarbare waterloop van 2e of 3e categorie, ook gekend als de Peyerloop, moeten er machtigingen gegeven worden. Vraag me niet waarom dat die geen deel kon zijn van de bouwvergunning, want die twee overlopen moeten er komen, dus waarom moeten we die nog eens apart aanvragen? De ingenieur verzekert me echter dat die twee buisjes gerust al tijdens de werken mogen gelegd worden, ook al is de machtiging ervoor nog niet in orde, maar ... niet zo voor de overbrugging.

Slotsom is dat we nu drie machtigingen moeten aanvragen voor een verbreding van de overbrugging (lees vervanging) en twee buisjes, waarvan we nu wel al de officiele doormeters ontvangen hebben en dus een foutloze aanvraag kunnen opmaken. De machtingingen zullen we niet hebben voor september, dus de verbreding (lees vervanging) zal al niet tijdens de grondwerken kunnen gebeuren. Er gaat dus een andere oplossing gezocht moeten worden om toch op een redelijke manier met groot materieel over de onbevaarbare waterloop van 2e of 3e categorie te geraken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten