zondag 10 december 2006


Jos vroeg me enige tijd geleden om de put eens wat bij te schuppen, zodat zij zelf de put wat kunnen heropbouwen na de vele aanrijdingen door de leveranciers.

Zondag, kort na de middag, is het prachtig weer; maw de perfecte omstandigheden om wat in open lucht te gaan schuppen. Zo gezegd zo gedaan, gepakt met spade en shup vertrek ik richting Schriek.

Toegekomen maak ik me klaar om er aan te beginnen, maar ik hoor precies een kleine motor ter hoogte van de put, precies een pompje. Hm, zou Jos een dompelpomp in de put moeten aanbrengen hebben wegens een lek of zo ? Neen, dat kan toch niet ? Wanneer ik wat overblijft van het deksel optil ... zie ik een put vol water. Wat is hier aan de hand ? Op dat ogenblik merk ik ook dat er een stroompje water in de gracht uitmondt. WTF ?

Snel begin ik te schuppen en tot mijn totale verwondering sta ik ook in oog met een in twee gebroken wateraansluiting!!! Wat ?!! Wanneer ik de aansluiting boven water haal krijg ik een hele douche over mijn hoofd. Ik laat ze terug onder water vallen. Plots valt mijn oog op een van de drie kranen. Er is een kraan voor de breuk, dus als ik die kan dicht draaien ... Een tweede (langere) douche later ben ik in staat om de kraan dicht te draaien en is de fontein verleden tijd.

Het mag dan wel zondag zijn, maar hier mag Jos wel van op de hoogte gebracht worden. Een half telefoontje later - mijn GSM viel natuurlijk weer eens uit - is ook Jos een verwondering rijker. Maar first things first: Pidpa contacteren, want ik merkte op dat er nog steeds water lekt aan de aansluiting van de flexibele toevoer aan het kraanwerk. Als die loskomt, kan ik geen kraan meer dichtdraaien om dat te stoppen.

Kristien belt met alle gegevens bij de hand vanuit Mortsel naar Pidpa en een dik uur later staat de interventie ter plekke. Met goede moed begint de vriendelijke man aan de aansluiting te werken maar bijna onmiddellijk al springt de flexibele toevoer uit het kraanwerk en voor een tweede keer hebben we een fontein. Gelukkig is de expert nu aanwezig en met een speciale klem slaagt hij er in om na enkele minuten ook dit definitief af te sluiten. Nog een uurtje later, is ook het gebroken onderdeel van het kraanwerk vervangen en zetten we deze op enkele balken in afwachting van een nieuwe meterput.

Tijdens de reparatie werpt de man ook een blik op de meter. De breuk was natuurlijk net achter de meter en dus konden we zien hoeveel water er weggespoten was: zo'n 440 kubieke meter. Dat zei me niet direct iets, maar toen ik vernam dat een normaal gezin een goede 50 kubieke meter per persoon per jaar verbruikt, was het rekensommetje snel gemaakt. Auwch! Maar hij bevestigt me dat hij dit ging melden en dat ze daar normaal rekening mee houden. Hopelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten